Freddy Setiawan’s Journey

Hanya Sebuah Goresan

Bulan Rajab

Posted by freddysetiawan on July 11, 2008

Bulan Rajab salah satu bulan yang sangat dimuliakan dalam Islam. Pintu rahmat dari Allah terbuka luas bagi hamba-hamba Nya yang menginginkan kesejahteraan jiwa dan ketenangan fikiran
—————————————————————–

Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud :

“Kembalilah kepada Tuhan kamu dengan memohon keampunan dari dosa-dosa kamu dan hindarkanlah perbuatan maksiat dalam bulan mulia yaitu bulan Rajab.”

Bulan Rajab salah satu bulan yang sangat dimuliakan dalam Islam. Pintu rahmat dari Allah terbuka luas bagi hamba-hamba Nya yang menginginkan kesejahteraan jiwa dan ketenangan fikiran. Beristighfar merendahkan diri dengan harapan agar segala dosa, maksiat dan kesalahan akan terampun dan terhapus. Sesungguhnya Allah menerima taubat hamba Nya yang berdosa.

Dan mintalah keampunan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
(Al Muzammil : 20)

Dalam kita memperbanyakkan istighfar di bulan ini, perlu kita ketahui juga sebelum itu hendaklah kita bertaubat terlebih dahulu. Taubat itu artinya menyesal atas dosa-dosa lalu meninggalkannya. Kemudian berazam untuk tidak mengulanginya serta menggantikan amal jahat dengan amal yang baik.

Dianjurkan juga oleh Rasulullah SAW untuk memperbanyakkan istighfar. Di antara Istighfar Rajab yang diamalkan oleh Rasulullah SAW ialah :
Aku bermohon keampunan kepada Allah yang Maha Agung yang tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepada-Nya.

Wahai Tuhanku, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan yang berhak kusembah melainkan hanya Engkau sendiri, telah Engkau jadikan aku dan aku ini hamba-Mu dan aku ini sentiasa di dalam genggaman, kekuasaan dan ketetapan-Mu, tiada ada kesanggupan sedikit juapun padaku, aku berlindung kepada Engkau dari kejahatan-kejahatan apa yang telah aku lakukan, aku menyadari akan segala nikmat yang telah Engkau berikan kepada aku dan aku tahu akan dosaku, maka ampunilah apa kiranya akan aku dan dosaku itu, hanya Engkau sahajalah wahai Tuhanku.

Bertaubat bukan hanya untuk orang-orang yang sudah melakukan dosa. Orang yang hatinya dekat dengan Allah, akan sentiasa merasa bersalah sekalipun tidak buat salah. Sebab itu mereka paling banyak bertaubat kepada Allah. Malah Rasulullah SAW sendiri yang maksum (terhindar dari dosa), bertaubat sekurang-kurangnya 70 kali sehari.

Peristiwa Isra’ Mikraj.

Setiap kedatangan 27 Rajab, umat Islam bersama memperingati satu peristiwa agung yang berlaku pada malamnya. Peristiwa yang menguji kebenaran Rasulullah SAW dan keimanan umat Islam. Isra’ Rasulullah SAW dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa dan kemudian dari situ terus dibawa oleh Malaikat Jibril hingga ke Sidratul Muntaha mengadap ke hadrat Allah SWT. Semuanya berlaku pada satu malam sahaja. Firman Allah:

Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al Israa’ : 1)

Sumber: Kumpulan kisah islami

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: